***Sterren*** - Reisverslag uit Kailua-Kona, Verenigde Staten van Martin en Coby - WaarBenJij.nu ***Sterren*** - Reisverslag uit Kailua-Kona, Verenigde Staten van Martin en Coby - WaarBenJij.nu

***Sterren***

Door: Martin en Coby

Blijf op de hoogte en volg Martin en Coby

06 Juni 2019 | Verenigde Staten, Kailua-Kona

Na een dagje bijkomen van gisteren weer in de mood om een stukje te schrijven.
Gisteren hadden we de beklimming van de Mauna Kea op het program staan.
Het ding is ruim 13000 ft, zo’n beetje 4200 meter hoog.
Dus ’s ochtends maar even lekker verbranden bij het zwembad ( Martin ).
En om kwart over drie werden we opgehaald vanaf het punt in het dorp.

2 Busjes, we waren niet de enige, en de rit naar de voet duurde ongeveer een uur.
Goede chauffeur die onder weg ruim een uur kon vertellen over van alles en nog wat waar we ook langs kwamen, het blijft een kunst zolang blijven ouwehoeren.

Onder aan de voet kregen we eten en een laatste mogelijkheid om bij een normaal toilet te kunnen gaan.
Martin had voor de zekerheid nog maar een lange broek meegenomen en deze hier toch maar gewisseld met zijn korte, het werd al ff wat frisser daar.
Hier kregen we ook de jassen en de handschoenen, wij met ons goede gedrag dachten het zal wel meevallen , we hadden uiteindelijk ook in korte broek bij het vriespunt in Mammoth Lake tussen de sneeuw gestaan.
Maar hier later meer over.

Na het eten in een ruk door naar de top want om 7.09 zou de zon onder gaan en wil je de mooie foto’s met de sterrenwacht koepels erbij gemaakt hebben.
Rond half 7 waren we boven, nou het was niet onaardig dat we jassen hadden gekregen want bovenop de top was de gevoel temperatuur zo’n beetje - 6 graden, brrrrrr.
De lange broek was ook een top idee.

Uiteindelijk hebben we hier tot kwart over 7 rondgehangen en met klappertanden / trillende handjes en knikkende knieën een zeer mooi uitzicht gehad en foto’s kunnen maken.
Er was al wel gewaarschuwd voor de hoogteziekte verschijnselen, de zogenaamde Mai Tai effecten, eerst is het lekker maar bij de derde Mai Tai beginnen de benen niet meer zo stabiel te zijn.
Martin was dus even met een dronken Coby op een hoge berg, uiteindelijk wel weer goed gekomen na wat zoets eten en veel water drinken.

Na de Sunset moesten we van de top af, en zijn we een stukje lager gestopt voor de sterren toer.
Onze twee chauffeurs konden honderduit vertellen en hadden ook 2 sterrenkijkers bij zich zodat ze ook nog een en ander konden laten zien.

Dit is wel de plek om veel , zeg maar heeellllll veellllll sterren bij elkaar te zien onder zo’n heldere hemel.

Uiteindelijk na een bakkie en diverse info weer naar beneden gegaan , nog steeds met de jassen aan.
Is wel het centrale punt van de vakantie dit jaar, extremen in het weer.
Op het moment dat dit verslag getikt wordt zitten we met een borrel op het balkon met een temperatuur van 24 graden , maar het lijkt wel aslof de hemel openbreekt, het stort hier maar de temperatuur is nog prima te doen, die zakt niet.

De rit naar beneden was in het donker wel of je door een maanlandschap reed, dit was ook het gebied waar ze voor de maanlanding diverse wagentjes hebben uitgetest , was hier goed te doen qua vergelijk.
Misschien is hier de maanlanding wel opgenomen………..one small step enz enz enz

Uiteindelijk weer beneden en weer voor een ieder een sanitaire stop en als je de jassen in wilde leveren kon dat, gek genoeg niemand wilde hem nog uitdoen, moesten allemaal nog steeds opwarmen.
Sommige delen van het lichaam waren nog als ijsblokjes.

Een uur later weer bij de auto en terug naar hotel.
Hier nog even balkonnetje gezeten en weer wat zuurstof tot je krijgen die je boven tekort hebt gehad, en een borrel.

Vandaag nog wat naweeën van gisteren , redelijk kapot.
Eerst maar even om kwart voor negen voetbal live gekeken ( ESPN ) , is toch wel raar , voetbal kijken het gaat ergens om zonder bier ( op de vroege morgen ).

Gisteren hadden we van de chauffeur vernomen waar we het beste schildpadden konden vinden , als je mazzel hebt.
Daar maar even heen gereden en uiteindelijk na goed zoeken 2 gevonden.
Normaal komen ze daar aan land om weer op te warmen , maar zoals gewoonlijk zullen wij wel weer op het verkeerde tijdstip zijn geweest, hebben foto’s gezien van een strand vol…..

Daarna nog even wat boodschappen ingeslagen voor de laatste dagen en bij het zwembad gehangen, zonder zon wel warm, dus hopelijk niet verder verbrand.

Morgen weer een stukje rijden en op zoek naar de watervallen.
Onze laatste volle dag, dus we zijn d’r bijna…..

Gr.
MC

• 07 Juni 2019 - 20:17

Fred:

Mooie plaatjes hoor. Alleen doet t eerder denken aan de Zuidpool dan aan Hawaii, met die winterse capuchonfoto's.
    Zo te zien zeker de moeite waard.
    Geniet nog even door zou ik zeggen.